Onko lapsesi kiinnostunut pianonsoiton aloittamisesta tai kehittämisestä?

Haluatko että lapsesi innostuu pianotunneilla käymisestä ja etenee taitavaksi
soittajaksi?

Mikä tekee pianonsoiton opiskelusta vaikeaa lapsille?

Yleinen ongelma lasten tai teini-ikäisten pianotunneissa on, että he kokevat ne tylsiksi tai liian haastaviksi. Tunneilla käyminen voi olla tylsää, koska kappaleiden harjoittelu on liian vaikeaa tai tunnilla tehdään asoita, jotka eivät innosta. Tämän seurauksena monet lapset aloittavat tunneillakäymisen, mutta into loppuu jo muutaman kuukauden tuntien jälkeen.

Toinen ongelma on riittävän harjoittelun puute tai se, ettei lapsi osaa harjoitella oikein. Lapsia tulisi opettaa myös harjoittelemaan, ei ainoastaan soittamaan, ja alkuvaiheessa opettajan oikeanlaisella opastuksella on paljon merkitystä. Jos lasta ei opeteta harjoittelemaan kunnolla, hän ei voi kehittyä nopeasti, joka lisää turhautumisen mahdollisuutta.

Nykyään lapsilla on paljon erilaisia vaihtoehtoja viettää vapaa-aikaa. Tietokonepelit,älypuhelimet, Internet ja muut elektroniset laitteet vaikuttavat lasten innostukseen harjoitella.Nämä asiat eivät kuitenkaan yleensä pysty takaamaan lapsille niitä taitoja, joita he oikeasti tarvitsevat elämässä. Näitä asioita ovat esimerkiksi:

  • Hyvä asenne oppimiseen
  • Itseluottamuksen kehittäminen
  • Sosiaalisten taitojen kehittyminen
  • Omatoiminen ajattelu

Lapset tarvitsevat harrastuksen, josta tykkäävät ja jossa eteneminen ei tunnu tylsältä tai liianhaastavalta, jotta he voivat kehittyä eteenpäin sen parissa. Pianonsoiton opiskelu etenkin alkuvaiheessa voi olla haastavaa ja aikaa vievää, mutta jos lapsi innostuu pianotunneilla käymisestä ja oppii nauttimaan pianonsoitosta, on hyvä mahdollisuus että hän kehittyy nopeasti ja jatkaa soiton parissa monta vuotta. Olen työskennellyt monien vanhempien kanssa, ja auttanut heidän lapsiaan kehittymään pianonsoitossa. Olen huomannut, että lasten motivaatio pianotunteja ja soittamista kohtaan on avain heidän kehitykseensä.

Lapset tarvitsevat myös opettajan, josta pitävät, ja jota he kuuntelevat ja arvostavat. Opettajan, joka ei ainoastaan opeta heille uusia asioita, vaan osaa tehdä niiden opettelusta mukavaa, motivoivaa ja palkitsevaa.

Opetustapoja, jotka harvoin toimivat

Vääränlainen opettaja

Lapsella saattaa olla liian tiukka tai vaativa opettaja, minkä seurauksena lapsi menettää kiinnostuksensa tai kyllästyy täysin pianonsoiton opiskeluun. Toisaalta lapsella saattaa olla liian löysä opettaja, jonka seurauksena lapsi ei etene lainkaan soitossa. Jotkut lapset eivät yksinkertaisesti pidä opettajastaan, jolloin innostus tunneilla käymiseen laskee.

Itseopiskelu kirjoista tai youtuben kautta

Itseopiskelu vaatii paljon omatoimista ajattelua, joka ei lapsella ole vielä kovin kehittyneellä tasolla.Aikuisillakin on vaikeuksia pianonsoiton itseopiskelun kanssa, joten voisi kuvitella, että se on lapsille vielä hankalampaa. Itseopiskelija ei saa tärkeää henkilökohtaista palautetta soittoonsa, joka auttaisi häntä parantamaan soittoaan ja pääsemään nopeammin eteenpäin vaikeissa tilanteissa.

Perheenjäsenen, ystävän tai tuttavan kanssa opiskelu

Opiskelu perheenjäsenen tai tutun kanssa voi olla hyvä tapa saada lapsi innostumaan pianonsoitosta.Siitä huolimatta tähän opetustapaan liittyy ongelmia:

  • Ystävä tai tuttava saattaa olla hyvä soittaja, mikä ei takaa sitä että tämä osaa opettaa hyvin.
  • Tunnit ystävien tai perhetuttavien kanssa eivät yleensä ole yhtä järjestelmällisiä, ja   opetus   saattaa olla “löysempää” kuin vieraan opettajan  kanssa.
  • Ystävä tai perhetuttu ei välttämättä vaadi lasta harjoittelemaan niin paljon kuin tarve vaatisi

Opetus koulun kautta

Peruskoulun tarjoamat oppitunnit voivat houkutella, jos lapsen koulussa on mahdollisuus saada musiikintuntien lisäksi pianonsoiton opetusta. Kokemukseni mukaan tunnit jäävät kuitenkin usein lyhyiksi, vain 15-30 minuuttisiksi. Lisäksi pianonsoiton opetukseen ei välttämättä panosteta samalla tavalla kuin pianonsoittoon erikoistuneessa koulussa.

Miksi pianotuntimme ovat hyvä vaihtoehto lapsille?

Keskitymme siihen, että lapset pysyvät innostuneina oppimisprosessin aikana, eivätkä ajaudu tilanteeseen, jossa turhautuvat tai tekee mieli lopettaa. Motivaatio ja innostuneisuus tekee suuren vaikutuksen siihen, kuinka hyväksi soittajaksi voi kehittyä.

Keskitymme myös siihen, että saamme oppilaat tekemään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä,jotta eteneminen sujuisi mahdollisimman tehokkaasti. Opetamme lapsesi myös harjoittelemaan,emmekä jätä pianoläksyjen harjoittelua ainoastaan vanhempien vastuulle.

Etuja, jotka auttavat lapsia kehittymään tunneillamme:

Hauskoja ja motivoivia oppitunteja, jotta lapsi pysyy innostuneena oppimisprosessin aikana
Perustaitojen opetus oikeassa järjestyksessä ja lapsille sopivaan tahtiin
Nuotinlukutaitojen kehittäminen, joka helpottaa kappaleiden oppimista, ja lisää musiikillista ymmärrystä
Omatoimisen ajattelun kehittäminen, joka kehittää lapsen ongelmanratkaisukykyä
Esiintymistaitojen kehittäminen, jotta esiintyminen sujuu mallikkaasti
Henkilökohtaisen opetussuunnitelman luominen, joka auttaa etenemään omaan tahtiin
Yhteydenpito vanhempien kanssa, jotta he tietävät, miten lasten pianotunnit sujuvat

Tapoja, joilla pianotunnit vaikuttavat lasten elämään:

Kehittävät keskittymiskykyä
Kehittävät kärsivällisyyttä
Kehittävät itsekuria
Kehittävät suunnittelukykyä
Kehittävät positiivisen asenteen oppimiseen
Vaikuttavat positiivisesti mielialaan
Nostavat itseluottamusta

Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä

“Miten tunneille pääsee mukaan?”

Emme järjestä pääsykokeita, vaan ilmaisen tutustumiskäynnin, jolla voimme tutustua lasten ja heidän vanhempien kanssa. Emme vaadi lapsilta aiempaa osaamista, joten alkeista aloittaminen on myös mahdollista.

“Mistä tiedän että lapseni innostuu pianonsoitosta?”

Jos tunnet että lapsesi on musikaalinen ja pianonsoitto voisi innostaa häntä, kannattaa ehdottomasti kokeilla. Pyrimme oppituntien aikana kasvattamaan lasten motivaatiota pianotunteja kohtaan, jotta innostuneisuus soittamista kohtaan syntyisi ja pysyisi yllä. Kaikki lapset eivät tietenkään ole kiinnostuneita pianonsoitosta, eikä heitä kannata pakottaa aloittamaan, jos he vastustavat ajatusta.

“En ole varma jaksaako lapseni harjoitella”

Oppituntien tarkoitus on myös auttaa lapsia harjoittelemaan oikealla tavalla, jotta kotona harjoittelu ei olisi liian vaikeaa. Pidämme yhteyttä vanhempien kanssa, jotta he ovat kartalla lapsen etenemisestä, ja autamme vanhempia kannustamaan lapsia harjoittelemaan. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuden harjoitella myös oppituntien aikana.

“Mikä on alaikäraja tuntien aloittamiselle?”

Jotkut lapset kehittyvät nopeammin kuin toiset, joten tarkkaa alaikärajaa on vaikea määritellä. Lapsi on tervetullut kokeilemaan pianotunteja silloin, kun hän osaa puhua ja tuntee aakkoset.

“Täytyykö omistaa piano käydäkseen tunneillanne?”

Pianon hankkiminen/omistaminen on suositeltavaa, jos haluaa oppia soittamaan. Ei tarvitse omistaa akustista pianoa tai flyygeliä, digitaalinen piano on myös hyvä vaihtoehto. Vaikkei omistaisikaan pianoa, riittää että on yhteys johonkin paikkaan, jossa voi harjoitella soittoa säännöllisesti.

———————————————————————————————————-

Ehkä lapsesi haluaa soittaa pianoa omaksi iloksensa, saavuttaa korkealle asetettuja tavotteita tai mitä tahansa siltä väliltä. Olen sitoutunut auttamaan häntä saavuttamaan haluamansa tuloksen, ja tekemään prosessista mahdollisimman nautittavaa.

Klikkaa alla olevasta painikkeesta, ja kerro lapsesi innostuksesta pianonsoittoon

Paina tästä kertoaksesi lapsesi pianonsoitosta